Maandans

Maandans

It's a marvelous night for a moondance!

Meningen over actuele gebeurtenissen. Of oude teksten "revisited". Startend vanuit een persoonlijke nood om gehoord/gelezen te worden. Een beetje pretentieus, misschien, in de hoop zo een discussie aan te zwengelen. Of toch op zijn minst tot nadenken te stemmen. Leuk tijdverdrijf mag ook, natuurlijk. O ja, de naam "Maandans" is de letterlijke vertaling van "Moondance", een management-boekingkantoor voor jonge Belgische rockbands dat ik eind jaren tachtig had, maar vooral: een heerlijk swingend nummer van een toen nog piepjonge Van Morrison, één van mijn favoriete artiesten. Kom ook eens langs op Twitter: @FrankVanLaeken of op mijn website: www.frankvanlaeken.eu

Vodje papier

SamenlevingGeplaatst door Frank Van Laeken za, augustus 20, 2016 13:08:23

'Voor mij is de grondwet geen vodje papier en ik wil niet hebben dat morgen avonturiers van links en rechts het voorbeeld van Tindemans zouden inroepen om avonturen goed te praten in dit land. Daarmee rekening gehouden: na de scheldwoorden en de beledigingen en de aanvallen die ik de laatste dagen heb moeten incasseren, tot daar even nog de insinuaties hier op deze tribune, zeg ik: voor mij is er maar één conclusie. Ik ga van deze tribune weg, ik ga naar de koning en ik bied het ontslag van de regering aan.'

11 oktober 1978. Drieënveertig historische seconden in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Leo Tindemans, in een Nederlands dat zó keurig was dat de huidige generatie politici er een puntje aan kan zuigen, blies in minder dan een minuut zijn eigen regering op, Tindemans II, een naar slechte Belgische gewoonte veel te ruime coalitie met zes partijen: Vlaamse en Waalse christen-democraten en sociaal-democraten, de Vlaamse Volksunie en het Brusselse FDF.

Er is geen mens Tindemans meer om de regering-Michel I kritisch te beoordelen, de CVP'er is helaas niet meer onder ons. Er is geen symbolische 'Tindemans' meer om de contouren van de grondwet, het heiligste stukje tekst dat we hier hebben, te bewaken. Er is vandaag geen Tindemansadept meer in de CD&V om die grondwet consequent en tot de laatste komma te verdedigen.

***

Ik denk dat de man die in 1979 983.000 voorkeurstemmen behaalde bij de Europese verkiezingen zich sinds 26 december 2014 al een paar keer heeft omgedraaid in zijn graf. Alleen al aan de ronkende, op gebakken lucht en leeghoofdige inspiratie van het moment gebaseerde verklaringen, voorstellen en voorzetjes van de jongste weken zou eender welke staatsman zich oranje, blauw, geel en rood geërgerd hebben. Maar hebben we nog wel staatsmannen (m/v)? Ik bedoel dan: mannen en vrouwen met een visie die verder reikt dan de waan van de dag, die desnoods tegen hun eigen partij durven in te gaan, die het belang van het land vooropstellen en niet het collectieve egoïsme van een bevriend clubje, die de basis van de rechtsstaat met hand en tand willen verdedigen. Waar zijn ze nu?

Blogger Wouter Vanparys, op Twitter terug te vinden als @wvanparys, zette deze week de integrale tekst van de grondwet op zijn blog. Zouden de politici die voorstellen om de boerkini te verbieden en het recht op vrije meningsuiting in te perken voor 'collaborateurs van IS' die ooit al gelezen hebben? Zouden ze beseffen wat de draagwijdte is van hun ideetjes, mochten die ooit in de praktijk worden omgezet? Zouden ze al zover hebben doorgedacht dat ze inzien dat wat ze willen als een boemerang kan en zal terugkeren?

***

De harde realiteit: de grondwet van 1831 is veel liberaler en vooruitstrevender dan heel wat hedendaagse politici.

***

De godsdienstvrijheid, ja, dat artikel mag van mij de schop op. Niet omdat ik atheïst ben en alle religies wil laten verdwijnen: zo onverdraagzaam ben ik niet, zo naïef evenmin. Maar omdat de vrije meningsuiting (artikel 19), de vrijheid om te vergaderen (artikel 26) en de vrijheid van vereniging (artikel 27) sowieso al voorzien zijn in de tekst, waarom dan nog in een seculiere staat een apart artikel voorzien over de godsdiensten?

***

Nee, de vrijheid om een boerkini te dragen in het zwembad of op het strand staat niet letterlijk in de grondwet. Maar naar de geest wel. Het onbegrijpelijke van het voorstel om de boerkini te verbieden is dat het (a) over een non-issue gaat (er worden ongeveer evenveel boerkini's gesignaleerd als dansende moslims) en (b) de integratie eerder belemmert dan bevordert. En dat moet dan net komen van een nieuwe Belgische, Nadia Sminate, Vlaams volksvertegenwoordiger voor de N-VA, burgemeester van Londerzeel, een benoeming waarmee de Vlaamsnationalistische partij destijds zo heeft uitgepakt, om haar breeddenkendheid en tolerantie jegens mensen met een andere huidskleur en afkomst te benadrukken.

Niet dat ik die boerkini helemaal onschuldig acht: het blijft in wezen een symbool van onderdrukking binnen een verkrampte religie. Maar ga je die vrouwen helpen door hen uit het openbare leven bij ons te weren? Verbieden hier lijkt dan verdacht veel op verplichten ginder. Het eindresultaat is hetzelfde: de moslima wordt door al die regeltjes en sociale controle uitgesloten van volwaardige deelname aan het openbare leven.

***

En dan was er nog de aankondiging dat Schoenen Torfs medewerksters mét hoofddoek rekruteert. Natuurlijk is Wouter Torfs een gewiekste zakenman. Uiteraard wil hij zijn clientèle uitbreiden naar de moslimgemeenschap, hij zou wel gek zijn om het niet te doen. Vanzelfsprekend is dit een zakelijke opportuniteit: aan het eind van de rit tellen de naakte cijfers. Maar waarom de heisa? Wat Torfs doet is eigenlijk heel normaal. Een schoenenwinkel is geen openbaar loket, waar je nog kunt discussiëren over neutraliteit (al is dat een straatje zonder eind, want dan moet je bijvoorbeeld ook religieuze symbolen en de portretten van het koningspaar verwijderen): iedereen zou welkom moeten zijn. En een goede bediening hangt af van de individuele kwaliteiten van de persoon en niet van wat hij of zij draagt.

Diezelfde Nadia Sminate van hierboven tweette: 'Hoofddoeken bij winkelbediendes = gelijkheid man en vrouw? Lijkt me eerder achterstrijdend inzicht'. Zij bleef dan nog vriendelijk, in tegenstelling tot de ranzige racisten die weer een heel eind naast hun schoenen liepen de voorbije dagen. Ik herhaal wat ik al vaker schreef: integratie moet van twee kanten komen. De ene groep moet zich willen integreren, de andere groep moet de integratie toelaten. Ergens tussenin moeten ze elkaar vinden.

***

Toen ik nog een jonge, aantrekkelijke adonis was vond ik die Leo Tindemans een saaie piet. Nu zou je wensen dat hij wordt gereïncarneerd. De avonturiers, waar hij zo voor waarschuwde in die beruchte korte toespraak uit 1978, hebben het overgenomen, zo lijkt het wel. In de tijd van Tindemans redeneerden politici nog met hart en hersenen. Vandaag regeert de buik, op commando van de grollende onderbuik. Het lichaam van onze democratie maakt zware koorts. Is er een dokter in de zaal?







  • Reacties(0)//maandans.frankvanlaeken.eu/#post731