Maandans

Maandans

It's a marvelous night for a moondance!

Meningen over actuele gebeurtenissen. Of oude teksten "revisited". Startend vanuit een persoonlijke nood om gehoord/gelezen te worden. Een beetje pretentieus, misschien, in de hoop zo een discussie aan te zwengelen. Of toch op zijn minst tot nadenken te stemmen. Leuk tijdverdrijf mag ook, natuurlijk. O ja, de naam "Maandans" is de letterlijke vertaling van "Moondance", een management-boekingkantoor voor jonge Belgische rockbands dat ik eind jaren tachtig had, maar vooral: een heerlijk swingend nummer van een toen nog piepjonge Van Morrison, één van mijn favoriete artiesten. Kom ook eens langs op Twitter: @FrankVanLaeken of op mijn website: www.frankvanlaeken.eu

NIVEA

SamenlevingGeplaatst door Frank Van Laeken do, maart 27, 2014 22:45:47

Die foorkramers hadden beter moeten weten. Mensen betonen zelden sympathie met betogingen, stakingen en blokkades wanneer ze daar zelf door getroffen worden. Vraag dat maar aan de NMBS-reizigers die te pas en te onpas met al dan niet wilde stakingen geconfronteerd worden.

Door woensdag enkele belangrijke invalswegen naar Antwerpen te blokkeren en daardoor voor kilometerlange files te zorgen, hebben de boze en ook wel stilaan wanhopige foorkramers hun zaak allesbehalve goed gedaan. Burgemeester boos, politie boos, automobilisten boos. En zelf geen stap in de goede richting kunnen zetten.

Daardoor werden we even van de kern van de zaak afgeleid en die is dat de Sinksenfoor al sinds 1969 plaatsvindt op de Gedempte Zuiderdokken. De klagende bewoners, die vorig jaar vreemd genoeg gelijk kregen van de rechter, waren toen in geen velden of wegen te bekennen. Het Zuid was aan het eind van de jaren zestig helemaal vervallen, een te mijden plek, een stadskanker, zoals dat weinig omfloerst heet.

Vijfenveertig jaar later is het Zuid the place to be, tenminste: voor wie een stekje kan betalen. Ook de Vlaamse en Waalse Kaai, de straten die de vroegere dokken omringen, zijn tegenwoordig hip en trendy. Maar dit is geen vraag over wie er eerst was, de kip of het ei, in dit geval is dat namelijk zeer duidelijk: de Sinksenfoor!

Het stadsbestuur kan niet verweten worden dat die buurtbewoners al jaren protesteren tegen zes weken nachtlawaai per jaar en dat de rechter daarna een nogal onhandige, behoorlijk wereldvreemde uitspraak heeft gedaan. Wel dat het daar zeer onhandig op gereageerd heeft.

En er is ook die persoonlijke vriendschap tussen schepen Van Campenhout en de spreekbuis van de reagerende buurtbewoners. Je kan niet beletten dat een politicus bevriend is met iemand, maar er wordt gesuggereerd dat de N-VA-schepen zich meer heeft geëngageerd voor zijn vriend dan voor het cultureel erfgoed dat de jaarlijkse kermis toch is geworden voor de stad Antwerpen.

***

NIMBY. Not In My Back Yard. De term werd in 1980 voor het eerst gebruikt door een journaliste van de Christian Science Monitor in verband met het protest tegen een gepland stort voor gevaarlijk afval in de Amerikaanse staat Minnesota. Later werd de term opgepikt, onder andere door de Amerikaanse stand up-comedian George Carlin, waarna die een eigen leven ging leiden. Die allereerste acties klinken ook vandaag nog bijzonder logisch: de bewoners waren er eerst, toen kwam het stort. Je zou voor minder voor je rechten opkomen.

Bij de Sinksenfoor is het omgekeerd: de kermis was er eerst, daarna kwamen de bewoners, die zich vervolgens verbaasden over dat nachtlawaai. Alsof ze niet eerst hun huiswerk hadden gemaakt en de buurt aan een grondig onderzoek hadden onderworpen. Ach, je komt het ook tegen bij mensen die in de buurt van de nationale luchthaven gaan wonen, omdat de bouwgrond daar nog zeer betaalbaar is, en die daarna actie gaan voeren tegen nachtvluchten en aanvliegroutes. Het is de omgekeerde wereld.

***

NIVEA, zo wordt NIMBY bij ons ook wel genoemd: Niet In Voor- En Achtertuin. (Een mens leert elke dag bij!) Het fenomeen is prominent aanwezig in onze samenleving, waarin verdraagzaamheid het steeds vaker moet afleggen tegen egoïsme zelfgenoegzaamheid en bekrompenheid.

In plaats van dit slim aan te pakken - door bijvoorbeeld de reële problemen van overlast door de Sinksenfoor streng aan te pakken, het sluitingsuur te laten respecteren of een strikt alcoholverbod in te voeren op de kermislocatie - heeft het Antwerpse stadsbestuur door haar weifelende, defensieve houding de invloedrijke buurtbewoners alleen maar geholpen in hun verzet tegen een volksfeest en een traditie die dateert van bijna 140 jaar geleden.

De NIMBY/NIVEA-lui willen geen traditie. Ze willen met rust gelaten worden in hun lofts en hun ommuurde stadstuintjes. Ze willen dat financiële draagkracht het haalt op traditie, dat het gewone, feestende gepeupel definitief verbannen wordt naar andere oorden, waar andere, letterlijk minder fortuinrijke, lotgenoten met eventuele overlast geconfronteerd worden, zij het dat die dan wel een punt zouden hebben om te protesteren: zij waren daar immers eerst, niet die kermis die hen plots zou worden opgedrongen.

Of het nu om de Sinksenfoor gaat, of om Tomorrowland, of de luchthaven van Zaventem, of het doortrekken van een tramlijn naar Brasschaat of Wijnegem Shopping Center, telkens weer is er die ene constante: gebrek aan tolerantie en inlevingsvermogen. Zelfzucht, quoi. Maatschappelijke verzuring. De wereld bekijken vanuit je eigen navel. Denken dat de evenaar door je achterste loopt. Jezelf beter vinden dan een ander.

***

Het weekend van 7 en 8 juni komt verraderlijk dichtbij. Pinksteren is het jaarlijkse feest waarbij de katholieke gemeenschap de nederdaling op aarde viert van de Heilige Geest, exact vijftig dagen vanaf Pasen en tien dagen na Hemelvaart. Ze zullen in Antwerpen een ingeving van de heilige geest goed kunnen gebruiken om dit aanslepende probleem op te lossen.



  • Reacties(8)//maandans.frankvanlaeken.eu/#post373