Maandans

Maandans

It's a marvelous night for a moondance!

Meningen over actuele gebeurtenissen. Of oude teksten "revisited". Startend vanuit een persoonlijke nood om gehoord/gelezen te worden. Een beetje pretentieus, misschien, in de hoop zo een discussie aan te zwengelen. Of toch op zijn minst tot nadenken te stemmen. Leuk tijdverdrijf mag ook, natuurlijk. O ja, de naam "Maandans" is de letterlijke vertaling van "Moondance", een management-boekingkantoor voor jonge Belgische rockbands dat ik eind jaren tachtig had, maar vooral: een heerlijk swingend nummer van een toen nog piepjonge Van Morrison, één van mijn favoriete artiesten. Kom ook eens langs op Twitter: @FrankVanLaeken of op mijn website: www.frankvanlaeken.eu

MiLonga (Sidi Larbi Cherkaoui)

TheaterGeplaatst door Frank Van Laeken do, juni 27, 2013 23:14:06

Ik stoorde me van de week aan een recensent die zich had gestoord aan MiLonga, de nieuwe dansvoorstelling van Sidi Larbi Cherkaoui. MiLonga is Cherkaouis hoogst eigenzinnige interpretatie van de tango, één van de voornaamste Argentijnse exportproducten. De recensent gaf het stuk vier sterren voor spektakel en nul voor inhoud. Boven het artikel stond 'Toeristenval in de theaterzaal' en in het artikel had hij het over een 'onbedoelde parodie op de authentieke tango'.

Nu heb ik sowieso al een (volgens mij) gezond wantrouwen in de mening van kunst- en cultuurrecensenten - deels omdat ik denk zoniet-alles-dan-toch-wel-veel zelf beter te weten (excuses, daarvoor), deels omdat veel recensenten in de eerste plaats voor en over zichzelf schrijven - maar nu ging dat wantrouwen over in ergernis. Nog vóór ik het stuk had gezien, nota bene. Maar goed, na donderdagavond in deSingel heb ik wel het recht om er een mening over te hebben. En mijn oordeel is hetzelfde als mijn vooroordeel: MiLonga is weer een onvergetelijk spektakel.

In vele moderne dansvoorstellingen zit een boodschap. Als je die niet vat, kan je er onmogelijk van genieten. Bij Cherkaoui lukt dat wel, want zijn boodschappen zijn duidelijk. Niet altijd even subtiel, da's juist, maar ze bieden tenminste het voordeel van de herkenbaarheid. Bovendien: zelfs als je de boodschap niet door hebt, blijft er nog altijd een visueel en auditief aantrekkelijk schouwspel over. Cherkaoui betokkelt altijd verschillende zintuigen. Dans, film en muziek vloeien harmonieus in elkaar over, maar soms botsen ze ook.

Dat is in MiLonga niet anders. Wervelend is een understatement, in dit geval. Natuurlijk wijkt de choreograaf af van de traditionele tango, zoals je die in Buenos Aires nog kunt zien (als je tenminste bereid bent af te wijken van de platgetreden paden die je naar de talloze toeristenvallen leiden). De tango is de meest sensuele dans die je je maar kan inbeelden: twee lichamen die een spel van aantrekken en afstoten spelen, twee paar priemende ogen die elkaar uitdagend aankijken, statig, theatraal, monumentaal, uitdagend, spannend, hoekig, weerbarstig, plagend (en ik verzin op eenvoudig verzoek nog vijftig extra adjectieven) en dat alles toon gezet op opzwepende muziek. Tango is passie. Tango is 'lenige liefde', om Herman De Coninck even in het spel te betrekken. Tango is een paringsdans, zonder de onvermijdelijke daad die erop volgt. Ook MiLonga is dat allemaal.

Sidi Larbi Cherkaoui - zoon van een Marokkaanse vader en een Belgische moeder, homo, Antwerpse polyglot - zuigt alle denkbare invloeden op als een spons en probeert er vervolgens het beste van twee werelden van te maken. Doorgaans slaagt hij daar nog in ook. Als hij naar Buenos Aires trekt om de tango te bestuderen, doet hij dat niet om er daarna Rank Xerox-gewijs een ordinaire kopie van te maken, maar om er - met heel veel respect voor het origineel - een eigen draai aan te geven. Wil je de originele tango bewonderen: ga naar Argentinië. Wil je een door de tango geïnspireerde moderne dansvoorstelling zien: ga dan naar MiLonga.

En voor diegenen die dit een parodie op de authentieke tango noemen: dit is de westerse visie van Cherkaoui op de tango, waaraan hij elementen van moderne dans toevoegt. Dit is Tango 2.0. Een goeie en onbevooroordeelde recensent zou dat begrijpen.

  • Reacties(0)//maandans.frankvanlaeken.eu/#post208